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Impact of a 2-year multimodal intervention for disruptive 6-year-olds on substance use in adolescence: randomised controlled trial
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Article de Périodique
Impact of a 2-year multimodal intervention for disruptive 6-year-olds on substance use in adolescence: randomised controlled trial (2013)
Auteur(s) : CASTELLANOS-RYAN, N. ; SÉGUIN, J. R. ; VITARO, F. ; PARENT, S. ; TREMBLAY, R. E.
Dans : British Journal of Psychiatry (Vol.203, n°3, September 2013)
Année : 2013
Page(s) : 188-195
Langue(s) : Anglais
Refs biblio. : 41
Domaine : Alcool / Alcohol ; Drogues illicites / Illicit drugs
Discipline : PRE (Prévention - RdRD / Prevention - Harm reduction)
Thésaurus géographique
QUEBEC
Thésaurus mots-clés
ENFANT ; INTERVENTION ; ETUDE RANDOMISEE ; ADOLESCENT ; PREVENTION ; COMPETENCES PSYCHOSOCIALES ; PARENTALITE ; FACTEUR DE RISQUE ; MODELE

Résumé :

ENGLISH:
Background: Adolescent substance use is associated with both earlier childhood behavioural problems and serious lifetime addiction problems later in life.
Aims: To examine whether, and through which mechanisms, targeting risk factors in early childhood prevents substance use across adolescence.
Method: Disruptive kindergarten boys (n = 172) living in Montreal were randomly allocated to a preventive intervention and a control condition. The intervention was delivered over 2 years (7-9 years of age) with two main components: (a) social and problem-solving skills training for the boys; and (b) training for parents on effective child-rearing skills.
Results: Adolescent substance use, up to 8 years post-intervention, was reduced in those who received the intervention (d = 0.48-0.70). Of most interest, the intervention effects were explained partly by reductions in impulsivity, antisocial behaviour and affiliation with less deviant peers during pre-adolescence (11-13 years).
Conclusions: Adolescent substance use may be indirectly prevented by selectively targeting childhood risk factors that disrupt the developmental cascade of adolescent risk factors for substance use.

FRANÇAIS :
L'usage de substances psychoactives à l'adolescence peut être associé à des troubles du comportement durant l'enfance et plus tard à des comportements addictifs durant la vie adulte.
Une étude canadienne s'est interrogée dans ce contexte sur les leviers possibles d'une intervention ciblant les facteurs de risques dès l'enfance et sa pertinence comme méthode de prévention de l'usage de substances psychoactives à l'adolescence.
Cette étude randomisée contrôlée a été réalisée à partir d'échantillon de 172 garçons turbulents et perturbateurs âgés de 7 ans (disruptive kindergarten boys) habitant Montréal. L'intervention multimodale a duré 2 ans et se déclinait en deux parties : un volet éducation sociale et thérapeutique des jeunes garçons et un volet accompagnement des parents pour accroître leurs compétences d'éducateurs.
Les résultats, prometteurs, ont démontré une réduction des usages de substances pérenne jusqu'à 8 ans après l'intervention (rapport de risque = 0.48-0.70) dont l'efficace s'est manifestée notamment à travers une diminution des comportements d'impulsivité, antisociaux, et une plus faible propension à s'entourer de camarades potentiellement déviants à la préadolescence, entre 11 et 13 ans. [Actualité des addictions, 27/01/14]
Affiliation : Centre de Recherche du CHU Ste-Justine, Université de Montréal, Montréal, Canada
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