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Auteur K. GALLOPEL-MORVAN |
Documents disponibles écrits par cet auteur (55)

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Article : Périodique
M. GUILLOU-LANDREAT ; C. BEAUVAIS ; M. GRALL-BRONNEC ; D. LE GOFF ; J. Y. LE RESTE ; D. LEVER ; A. DANY ; K. GALLOPEL-MORVAN |Background: Alcohol Use Disorders (AUD) are among the most prevalent mental disorders in the world. They are the leading risk factor for premature mortality and disability among 15 to 49-year-olds. Links between alcohol marketing and patterns of[...]![]()
Article : Périodique
ENGLISH: OBJECTIVE: The French Évin Law was passed in 1991 to prohibit alcohol advertising in media from targeting young people and to regulate content in authorized media. This research analyzes how lobbying by the alcohol industry has undermi[...]![]()
Article : Périodique
FRANÇAIS : Objectif : Avec 13 millions de fumeurs en France en 2019, le tabagisme reste un enjeu majeur de santé. Le projet « Lieux d'accompagnement à la santé sans tabac » (LAST) mis en place en Nouvelle-Aquitaine a pour but d'inciter les fume[...]![]()
Rapport
B. BASSET ; A. L. VILLEMUR ; K. GALLOPEL-MORVAN ; A. RIGAUD ; M. SAVY | Paris : Association Addictions France | Décryptages | 2022Les données de la science sont cruelles pour le secteur économique de l'alcool car elles convergent toutes pour établir que l'alcool est toujours un risque pour la santé, même à faible dose. Dès lors, il est indispensable d'en informer les conso[...]![]()
Article : Périodique
FRANÇAIS : De nombreux pays utilisent les avertissements sanitaires dans le cadre de la prévention des comportements alcooliques. Présentés sous forme de texte ou, plus rarement, de pictogrammes ou de photos, ils sont insérés sur les packagings[...]![]()
Livre
INSERM ; F. BECK ; A. DERVAUX ; E. DU ROSCOAT ; K. GALLOPEL-MORVAN ; M. GRALL-BRONNEC ; L. KERN ; M. O. KREBS ; S. LEGLEYE ; M. MELCHIOR ; M. NAASSILA ; P. PERETTI-WATEL ; O. PHAN ; L. ROMO ; S. SPILKA | Paris : INSERM | Expertise collective, ISSN 1264-1782 | 2014C'est principalement à l'adolescence qu'a lieu l'initiation à l'usage de substances psychoactives dont la répétition est susceptible d'entraîner un abus voire une dépendance. En France, les niveaux de consommation des substances licites, comme l[...]![]()
Livre
INSERM ; F. BECK ; A. DERVAUX ; E. DU ROSCOAT ; K. GALLOPEL-MORVAN ; M. GRALL-BRONNEC ; L. KERN ; M. O. KREBS ; S. LEGLEYE ; M. MELCHIOR ; M. NAASSILA ; P. PERETTI-WATEL ; O. PHAN ; L. ROMO ; S. SPILKA | Paris : INSERM | Expertise collective, ISSN 1264-1782 | 2014En France, les niveaux de consommation de certaines substances psychoactives, en particulier l'alcool, le tabac et le cannabis, demeurent élevés chez les adolescents, en dépit des évolutions de la réglementation visant à limiter l'accès des mine[...]![]()
Article : Périodique
K. GALLOPEL-MORVAN ; C. MOODIE ; R. GUIGNARD ; F. EKER ; E. BEGUINOT |Introduction: The cigarette, like the cigarette pack, is used by tobacco companies as a promotional tool. We explore how the cigarette could potentially be used as a dissuasive tool. Methods: An online survey was conducted with 15-30 year old s[...]![]()
Article : Périodique
K. GALLOPEL-MORVAN ; C. MOODIE ; D. HAMMOND ; F. EKER ; E. BEGUINOT ; Y. MARTINET |BACKGROUND: In the face of comprehensive bans on the marketing of tobacco products, packaging has become an increasingly important promotional tool for the tobacco industry. A ban on the use of branding on tobacco packaging, known as 'plain' pac[...]![]()
Article : Périodique
K. GALLOPEL-MORVAN ; C. MOODIE ; D. HAMMOND ; F. EKER ; E. BEGUINOT ; Y. MARTINET |The optimal way to display constituent levels (e.g. tar) on tobacco packaging has not received adequate attention but has important policy implications. Adult smokers and non-smokers (n = 836) were surveyed in France using Computer Assisted Pers[...]![]()
Article : Périodique
Objectives: To counter the attractiveness of cigarettes, Article 11 of the Framework Convention on Tobacco Control provides for the possibility of including warnings on cigarettes. The objective of our research was to explore perceptions of ciga[...]![]()
Article : Périodique
This research considers how tobacco warnings, plain packaging, and interactions between these measures affect behavioral intentions. While existing literature shows the superiority of pictorial warning labels (PWLs) vs. text-only tobacco warning[...]![]()
Article : Périodique
OBJECTIVE: France's Évin law limits the content of alcohol advertising to purely factual product information. Little research to date has examined the effectiveness of this measure. To address this gap, we investigated the effect on young people[...]![]()
Article : Périodique
AIMS: To evaluate the effectiveness of a French mass-media campaign in raising knowledge of both long-term alcohol-related harms (LTH) and low-risk drinking guidelines (LRDG), as well as in lowering alcohol consumption. DESIGN: An 8-month longi[...]![]()
Article : Périodique
R. GUIGNARD ; R. ANDLER ; J. B. RICHARD ; A. PASQUEREAU ; G. QUATREMÈRE ; P. ARWIDSON ; K. GALLOPEL-MORVAN ; V. NGUYEN THANH |INTRODUCTION: In October 2016, the first edition of Mois sans tabac (Tobacco-Free Month) was launched, a campaign which had invited French smokers to challenge themselves to quit smoking for the whole month of November. We aimed to study the eff[...]