Titre : | How the alcohol industry fought against pregnancy warning labels in France. A press coverage analysis spanning 20 years (2022) |
Auteurs : | A. MILLOT ; M. SERRA ; K. GALLOPEL-MORVAN |
Type de document : | Article : Périodique |
Dans : | Frontiers in Public Health (Vol.10, 2022) |
Article en page(s) : | art. 933164 |
Langues: | Anglais |
Discipline : | SAN (Santé publique / Public health) |
Mots-clés : |
Thésaurus géographique FRANCEThésaurus mots-clés PRESSE ; EVOLUTION ; ALCOOL ; GROSSESSE ; INDUSTRIE DE L'ALCOOL ; AVERTISSEMENT SANITAIRE ; ETUDE QUALITATIVE ; LOBBY ; MEDIA ; BOISSON ALCOOLISEE |
Résumé : |
ENGLISH:
Background: Drinking alcohol while pregnant is dangerous for health. To inform on this issue, various countries have adopted pregnancy warning labels on alcoholic beverages, including France since 2007, where wine holds deep cultural consonance. The aim of this research was to analyze the arguments put forward by the alcohol industry (producers, distributors, wholesalers, allied industries, trade associations, social aspects and public relations organizations, councilors who publicly defend wine-sector interests) via the press in France: (1) in 2007 when pregnancy warnings were first implemented, and (2) in 2018 when larger pregnancy warnings to increase visibility were proposed but not adopted. Methods: We used documentary method to analyze the arguments advanced by the alcohol industry in mainstream (national, regional and specialized) press in France from 2000 to 2020, using the Europresse documentary database. Quantitative analysis (number and trend curve of articles, mapping alcohol-industry actors who spoke in the press) and inductive thematic content analysis (analytical framework of the arguments identified) using NVivo software were carried out. Results: We found a total of 559 relevant press articles in the database, of which 85 were included in the analysis. Peaks in number of publications were found to coincide with the warning label implementation and with the expansion-project schedule. A large majority of the arguments promoted by the alcohol industry contested the pregnancy warnings measure (very few were in favor). They argued that (1) pregnancy warnings were a questionable measure (e.g., ineffective, or the pictogram clearly links alcohol to mortality), (2) pregnancy warnings would have counterproductive effects (on women and the wider economy), (3) better alternatives exist (e.g., targeted prevention programs, prevention by health professionals). A large majority of the actors who spoke in the press came from the winegrowing sector. Conclusion: This study fills a gap in the Anglosphere research on lobbying against alcohol warnings by analyzing lobbyists' arguments over a 20-year period covering both failed and successful industry lobbying. New findings have emerged that are likely related to the wine-oriented culture of France. In order to counter the alcohol lobbying practices we conclude with a number of public health recommendations. FRANÇAIS : Boire de l'alcool pendant la grossesse est dangereux pour la santé. Pour informer sur cette question, différents pays ont adopté des avertissements sanitaires sur les boissons alcoolisées, dont la France depuis 2007, où le vin a une profonde consonance culturelle. L'objectif de cette recherche était d'analyser les arguments avancés par l'industrie de l'alcool (producteurs, distributeurs, grossistes, industries connexes, associations professionnelles, organismes sociaux et de relations publiques, élus qui défendent publiquement les intérêts de la filière vitivinicole) via la presse en France : (1) en 2007, lorsque les avertissements ont été mis en œuvre pour la première fois, et (2) en 2018, lorsque des avertissements plus grands pour augmenter la visibilité ont été proposés mais pas adoptés. Un total de 559 articles de presse pertinents dans la base de données ont été sélectionnés. Il a été constaté que les pics du nombre de publications coïncidaient avec la mise en œuvre des étiquettes d'avertissement et avec le calendrier du projet d'expansion. Une grande majorité des arguments promus par l'industrie de l'alcool contestent la mesure des avertissements (très peu y sont favorables). Ils ont fait valoir que (1) les avertissements étaient une mesure discutable (par exemple, inefficace, ou le pictogramme associe clairement l'alcool à la mortalité), (2) les avertissements auraient des effets contre-productifs (sur les femmes et l'économie en général), (3) de meilleures alternatives existent (par exemple, programmes de prévention ciblés, prévention par des professionnels de la santé). Une grande majorité des acteurs qui se sont exprimés dans la presse sont issus du secteur viticole. [Actualités des addictions, 24/10/2022] |
Domaine : | Alcool / Alcohol |
Refs biblio. : | 70 |
Affiliation : |
Univ Rennes, EHESP, CNRS, Inserm, Arènes - UMR 6051, RSMS (Recherche sur les Services et Management en Santé) - U 1309, Rennes, France EHESP, Institut du Management, Rennes, France |
URL : | https://expression.addictions-france.org/articles/le-lobbying-de-lindustrie-de-lalcool-contre-le-pictogramme-femme-enceinte-mis-a-jour-dans-une-recher[...] |
Lien : | https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.933164 |
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