Titre : | Analysis of how lobbying by the alcohol industry has eroded the French Évin Law since 1991 (2022) |
Auteurs : | A. MILLOT ; N. MAANI ; C. KNAI ; M. PETTICREW ; M. GUILLOU-LANDREAT ; K. GALLOPEL-MORVAN |
Type de document : | Article : Périodique |
Dans : | Journal of Studies on Alcohol and Drugs (Vol.83, n°1, January 2022) |
Article en page(s) : | 37-44 |
Langues: | Anglais |
Discipline : | LOI (Loi et son application / Law enforcement) |
Mots-clés : |
Thésaurus géographique FRANCEThésaurus mots-clés ALCOOL ; LOI EVIN ; INDUSTRIE DE L'ALCOOL ; LOBBY ; ETUDE QUALITATIVE ; LEGISLATION ; CULTUREL ; VIN ; MARKETING |
Résumé : |
ENGLISH:
OBJECTIVE: The French Évin Law was passed in 1991 to prohibit alcohol advertising in media from targeting young people and to regulate content in authorized media. This research analyzes how lobbying by the alcohol industry has undermined this law over the last 30 years. METHOD: A narrative approach, consisting of the collection and analysis of semistructured interviews with persons who recount their experience and offer interpretation, was used to analyze lobbying by the alcohol industry against the Évin Law from 1991 to 2020. We conducted 18 interviews with key French informants involved in implementing and/ or changing the Évin Law (including founders of the law) to identify strategies and arguments used by the alcohol industry. An established framework of corporate political activity specific to the alcohol industry was used to classify the findings. RESULTS: The industry tactics and arguments were found to be similar to those in other countries; however, some were specific to France, such as highlighting winegrowing as central to French culture and integrating the wine industry into decision-making bodies, alliances with parliamentarians, and circumventions of the law. These specific features may be explained by the age of the Évin Law (30 years) and the economic weight of alcohol and wine at the heart of French culture. CONCLUSIONS: The Évin Law has been continuously weakened since its initial implementation. This research analyzes the long-term lobbying strategies and arguments that have been used to erode it. The results are useful for other countries that have implemented alcohol marketing regulations to help anticipate tactics and arguments deployed by the alcohol industry to weaken marketing regulations. FRANÇAIS : Une analyse de la façon dont le lobbying de l'industrie de l'alcool a fragilisé la loi Évin depuis 1991 La loi Évin n'a cessé d'être affaiblie depuis sa mise en œuvre initiale. Cette recherche analyse les stratégies de lobbying à long terme et les arguments qui ont été utilisés pour l'éroder. Les résultats sont utiles pour d'autres pays qui ont mis en place des réglementations sur la commercialisation de l'alcool afin d'aider à anticiper les tactiques et les arguments déployés par l'industrie de l'alcool pour affaiblir les réglementations sur la commercialisation. Les tactiques et les arguments de l'industrie sont similaires à ceux d'autres pays. Cependant, certains sont spécifiques à la France, comme la mise en avant de la viticulture comme élément central de la culture française et l'intégration de la filière viticole dans les instances décisionnelles, les alliances avec les parlementaires et les contournements de la loi. Ces spécificités s'expliquent par l'ancienneté de la loi Évin (30 ans) et le poids économique de l'alcool et du vin au cœur de la culture française. [Actualités des addictions, 31/01/2022] |
Domaine : | Alcool / Alcohol |
Affiliation : |
EHESP School of Public Health, Arènes UMR CNRS 6051, Rennes, France Boston University School of Public Health, Boston, Massachusetts, USA London School of Hygiene and Tropical Medicine, London, UK EA SPURBO, Addictive Disorders Department, Université de Bretagne Occidentale, Brest, France |
Cote : | Abonnement |
Lien : | https://doi.org/10.15288/jsad.2022.83.37 |
