OFDT Documentation

  • Recherche
    • Recherche simple
    • Périodiques
    • Publications OFDT
    • Textes législatifs
    • Nos dernières publications
  • Sélections
    • Usages de drogues à l’adolescence
    • Usages de drogues féminins
    • Drogues et sécurité routière
    • Addictions en milieu professionnel
    • Addictions en milieu carcéral
  • À propos
    • Présentation
    • Contact
Aide

Rechercher

Aide

Recherche avancée

Périodiques

Portail documentaire

  • A-
  • A
  • A+

Site OFDT

Historique

Accès réservé à l'OFDT et ses partenaires



Mot de passe oublié ?
  • Recherche
    • Recherche simple
    • Périodiques
    • Publications OFDT
    • Textes législatifs
    • Nos dernières publications
  • Sélections
    • Usages de drogues à l’adolescence
    • Usages de drogues féminins
    • Drogues et sécurité routière
    • Addictions en milieu professionnel
    • Addictions en milieu carcéral
  • À propos
    • Présentation
    • Contact

Rechercher

Aide

Recherche avancée

Périodiques

  1. Accueil
  2. Retour
European Graduate School in Addiction Research: A contribution to the research education of PhD/MD students in Europe
Ajouter à la sélection Ajouter à la sélection
Article de Périodique
European Graduate School in Addiction Research: A contribution to the research education of PhD/MD students in Europe (2017)
Auteur(s) : FORBERGER, S. ; RIEDEL, O. ; BUHRINGER, G.
Dans : Drugs: Education, Prevention and Policy (Vol.24, n°6, December 2017)
Année : 2017
Page(s) : 477-484
Langue(s) : Anglais
Domaine : Plusieurs produits / Several products
Discipline : TRA (Traitement et prise en charge / Treatment and care)
Thésaurus géographique
EUROPE
Thésaurus mots-clés
FORMATION ; RECHERCHE ; APPRENTISSAGE ; EDUCATION

Résumé :

This paper reports on the European Graduate School in Addiction Research (ESADD), which contributes to the scientific education of PhD/MD addiction research students and promotes interdisciplinary cooperation and academic networking in Europe. ESADD is a two-year course, built first from a conceptual analysis of knowledge needs, then iteratively refined based on practical experiences. Its major components are six seminar weeks, homework assignments and an internship in a foreign research group. As part of an internal quality management system, comprehensive evaluations of the programme took into account goals and objectives of the seminar weeks, workloads, study materials, relevance and usefulness of acquired skills, and organisational issues. Assessments of lecturers evaluated their teaching performance and the relevance of their topics. Forty-two out of 45 participants from all over Europe completed one of the three courses carried out between 2008 and 2015. All reported that ESADD provided them with a broad overview of knowledge in the field, and 41 participants were satisfied with the quality of the seminar weeks. ESADD thus seems to be an effective way to educate PhD students from different research disciplines and to provide a comprehensive body of scientific knowledge and competencies on addiction-related research topics. Further ESADD enriches the higher education landscape in addiction education.
Affiliation : Department of Prevention and Evaluation, Leibniz Institute for Prevention Research and Epidemiology-BIPS, Bremen, Germany
Cote : Abonnement
Nouvelle recherche Votre compte

Contact

OFDT

69 rue de Varenne
75700 PARIS

Tel : (+33) 01 41 62 77 16

Accès rapides

  • L’établissement
  • Les partenaires
  • La lettre d’information

Avertissement

Toute inclusion dans la base documentaire ne vaut pas crédit scientifique de l'OFDT

Contact

OFDT

69 rue de Varenne
75700 PARIS

Tel : (+33) 01 41 62 77 16

Accès rapides

  • L’établissement
  • Les partenaires
  • La lettre d’information

Avertissement

Toute inclusion dans la base documentaire ne vaut pas crédit scientifique de l'OFDT

Suivez-nous

  • Traitement des données personnelles
  • Mentions légales
  • Plan du site