Titre : | The social impact of Life Education: estimating drug use prevalence among Victorian primary school students and the statewide effect of the Life Education programme (1996) |
Auteurs : | G. HAWTHORNE |
Type de document : | Article : Périodique |
Dans : | Addiction (Vol.91, n°8, August 1996) |
Article en page(s) : | 1151-1159 |
Langues: | Anglais |
Discipline : | PRE (Prévention - RdRD / Prevention - Harm reduction) |
Mots-clés : |
Thésaurus TOXIBASE ALCOOL ; TABAC ; PROGRAMME ; EDUCATION ; PREVENTION ; MILIEU SCOLAIRE ; EVALUATION ; EFFICACITE ; METHODE ; ENQUETEThésaurus Géographique AUSTRALIE |
Résumé : |
FRANÇAIS :
Ce document propose une méthodologie pratique pour étudier les différents impacts des programmes d'éducation sur la population, en utilisant l'exemple du programme Education pour la Vie dans les écoles de Victoria (Australie). Une récente évaluation de ce programme a permis d'étudier les pourcentages de risques attribuables ajustés (effets du programme chez ceux qui le recoivent) et la prévalence au niveau de la population (effets du programme sur l'ensemble de la population). En 1992, lorsque les données ont été recueillies, Education pour la vie fonctionnait dans 43% des collèges de Victoria. Dans ces écoles, le tabagisme récent de 43% des filles et de 35% des garçons était attribuable à la participation au programme. Le programme était aussi associé à 40% de l'alcoolisation des garçons. Lorsque les données étaient élargies au niveau national, elles montraient que pour les élèves de 6ème, 25% du tabagisme des filles et 19% de celui des garçons pouvaient être attribués à leur participation à Education de la Vie, ainsi que 22% de l'alcoolisation des garçons. Il n'y avait donc pas d'effet préventif associé au programme, ni au niveau de l'école, ni au niveau de la population. Ces résultats suggérent une évaluation complète des programmes d'intervention avant leur application à grande échelle. ENGLISH : Evaluations of drug education programmes focus on the effect on participating students. Although this is appropriate, where programmes are institutionalized the wider population impact should also be considered. This paper examines this argument and provides a practical methodology for examining programme impacts on populations. It illustrates this using the example of the Life Education (LE) programme - a mature early intervention programme operating internationally - on the Victorian (Australia) population of Year 6 schoolchildren. Data from a recent evaluation of Life Education in Victoria, Australia, were re-analysed enabling estimation of adjusted attributable risk percentage (which provide an estimate of programme effect among those who are exposed to it), population prevalence estimates and population attributable risk percentage (which provide estimates of programme impacts on the entire population). In 1992 when the data were collected LE operated in 43% of all Victorian primary schools. The findings showed that within LE-schools 43% of girls' and 35% of boys' recent smoking was attributable to participation in the LE-programme. For drinking within LE-schools, while there was no apparent effect on girls, the programme was associated with 40% of boys' recent drinking. When the data were extrapolated to the state-wide smoking and drinking estimates, these showed that of all smoking among Year 6 schoolchildren, 25% of girls' and 19% of boys' smoking could be attributed to participation in Life Education, as could 22% of all boys' recent drinking. This re-analysis showed there was no preventive effect associated with the programme, at either the school or the population level. The findings suggest that intervention programmes should be thoroughly evaluated prior to widespread implementation, and that such evaluations should include reference to the community-wide impacts of such programmes. |
Domaine : | Drogues illicites / Illicit drugs |
Refs biblio. : | 32 |
Affiliation : | Centre for Health Program Evaluation, The University of Melbourne, Melbourne, Australia |
Numéro Toxibase : | 203750 |
Centre Emetteur : | 02 Coordonnateur |
Cote : | Abonnement |
