Article de Périodique
Development of an instrument to assess problem behavior in first-grade students prenatally exposed to cocaine : part 1 (1996)
(Application d'un instrument d'évaluation des problèmes de comportement chez des écoliers du primaire ayant subi une exposition prénatale à la cocaïne - première partie.)
Auteur(s) :
COVINGTON, C. ;
DELANEY-BLACK, V. ;
SOKOL R. J. ;
AGER, J. ;
KNOLL J. ;
TEMPLIN, T.
Année :
1996
Langue(s) :
Anglais
ISBN :
0889-7077
Refs biblio. :
33
Domaine :
Drogues illicites / Illicit drugs
Thésaurus mots-clés
ENFANT D'USAGER
;
FACTEUR DE RISQUE
;
COMPORTEMENT
;
MILIEU SCOLAIRE
;
EVALUATION
;
RECHERCHE
;
TEST
;
REPRESENTATION SOCIALE
;
ENFANT
;
IMAGE
Note générale :
Substance Abuse, 1996, 17(2), 87-99
Résumé :
FRANÇAIS :
Cette étude part d'un constat souvent effectué par des enseignants, à savoir que des enfants exposés à la cocaïne durant la grossesse de leur mère ont des problèmes scolaires, sociaux et comportementaux. Mais aucune donnée précise n'existait sur ce problème. L'expérience effectuée ici a demandé la participation de 24 enseignants expérimentés. L'évaluation a été effectuée à l'aide de la "Problem Behavior Scale" (PROB-14) et de la Conner's Teacher Rating Scale (CIRS-39). Les deux mesures montrent des points de convergence, notamment en ce qui concerne une hyperactivité et l'impulsivité. Mais certaines particularités comportementales ne sont repérées que dans le deuxième type de tests d'évaluation. Cette étude montre les difficultés qu'il y a à cerner "objectivement" une réalité, ici le "comportement déviant" d'une population, sans faire intervenir le jugement sous forme d'attente, de crainte, d'images de ceux qui regardent.
ENGLISH :
Teachers report that children exposed prenatally to cocaine display unique academic, social, and conduct problems in the school setting. No measure nor data exist that specifically identify these alleged behaviors. Experienced teachers (N = 24) participated in a consensus process to identify first-grade student behaviors considered specific to prenatal cocaine exposure. The Problem Behavior Scale (PROBS-14), a 14-item, visual analogue scale, was developed from the behavior classifications generated. Teachers then recalled the behaviors of students (N = 140) from the previous semester and scored the PROBS-14 and the Conner's Teacher Rating Scale (CTRS-39). Concurrent validity was established between the PROBS-14 and the CTRS with factor analysis. The analysis yielded a hyperactivity-impulsivity factor, composed of both CTRS and PROBS items, and a central processing factor, composed of only PROBS items. Assessment of behavioral outcomes of prenatal exposure will require specialized instruments responsive to empirical data. Ongoing instrument development is addressing predictive validity of the PROBS-14 in identifying cocaine-exposed children. (Authors'abstract).
Cette étude part d'un constat souvent effectué par des enseignants, à savoir que des enfants exposés à la cocaïne durant la grossesse de leur mère ont des problèmes scolaires, sociaux et comportementaux. Mais aucune donnée précise n'existait sur ce problème. L'expérience effectuée ici a demandé la participation de 24 enseignants expérimentés. L'évaluation a été effectuée à l'aide de la "Problem Behavior Scale" (PROB-14) et de la Conner's Teacher Rating Scale (CIRS-39). Les deux mesures montrent des points de convergence, notamment en ce qui concerne une hyperactivité et l'impulsivité. Mais certaines particularités comportementales ne sont repérées que dans le deuxième type de tests d'évaluation. Cette étude montre les difficultés qu'il y a à cerner "objectivement" une réalité, ici le "comportement déviant" d'une population, sans faire intervenir le jugement sous forme d'attente, de crainte, d'images de ceux qui regardent.
ENGLISH :
Teachers report that children exposed prenatally to cocaine display unique academic, social, and conduct problems in the school setting. No measure nor data exist that specifically identify these alleged behaviors. Experienced teachers (N = 24) participated in a consensus process to identify first-grade student behaviors considered specific to prenatal cocaine exposure. The Problem Behavior Scale (PROBS-14), a 14-item, visual analogue scale, was developed from the behavior classifications generated. Teachers then recalled the behaviors of students (N = 140) from the previous semester and scored the PROBS-14 and the Conner's Teacher Rating Scale (CTRS-39). Concurrent validity was established between the PROBS-14 and the CTRS with factor analysis. The analysis yielded a hyperactivity-impulsivity factor, composed of both CTRS and PROBS items, and a central processing factor, composed of only PROBS items. Assessment of behavioral outcomes of prenatal exposure will require specialized instruments responsive to empirical data. Ongoing instrument development is addressing predictive validity of the PROBS-14 in identifying cocaine-exposed children. (Authors'abstract).
Affiliation :
Dept Family, Comm. Ment. Hlth, Coll. Nursing, Wayne State Univ., 5557 Cass, Detroit, MI 4 8202
Etats-Unis. United States.
Etats-Unis. United States.