Périodique
Alcohol and other drug use by Ontario university students: the roles of gender, age, year of study, academic grades, place of residence and programme of study
(La consommation d'alcool et des autres drogues par les étudiants de l'université d'Ontario : le rôle du sexe, de l'âge, de l'année d'étude, du niveau universitaire, du lieu de résidence et du programme d'étude)
Auteur(s) :
GLIKSMAN, L. ;
NEWTON-TAYLOR, B. ;
ADLAF, E. ;
GIESBRECHT, N.
Année :
1997
Page(s) :
117-129
Langue(s) :
Anglais
ISBN :
0968-7637
Refs biblio. :
20
Domaine :
Drogues illicites / Illicit drugs
Discipline :
EPI (Epidémiologie / Epidemiology)
Note générale :
Drugs Education, Prevention and Policy, 1997, 4, (2), 117-129
Résumé :
FRANÇAIS :
Quitter le lycée pour entrer à l'université et dans des établissements d'enseignement supérieur représente une des transitions des plus importantes pour de nombreux jeunes gens. Pour beaucoup d'étudiants c'est l'opportunité de quitter le foyer familial pour la première fois et d'entrer dans un environnement qui a la réputation de fournir nombreuses occasions de sorties. L'absence des restrictions parentales, et l'opportunité de consommer de l'alcool et des autres drogues dans un milieu favorisant ces activités peut s'avérer être très tentant pour des étudiants. L'étude examine dans un échantillon d'universités de la province de l'Ontario au Canada, la relation entre le sexe, l'âge, l'année d'étude, le niveau universitaire, le lieu de résidence, le programme d'étude et l'usage d'alcool et des autres drogues. Dans l'ensemble, les facteurs qui influencent le plus la prise de toutes drogues sont, en termes d'effets significatifs, le lieu de résidence, le niveau universitaire, le programme d'étude, le sexe, l'âge et l'année d'étude.
ENGLISH:
One of the more critical transitions that occurs for many young people is that of leaving high school and entering university and college environments. For most students this means an opportunity to leave home for the first time and enter an environment that is reputed to provide numerous opportunities to party. The absence of parental restraints, and the opportunity to use alcohol and other drugs in a milieu that is conducive, if not supportive, of these activities, may prove highly tempting for some students. The present study investigated the relationship of gender, age, year of study, academic grades, place of residence and programme of study to student alcohol and other drug use in a sample of universities within the province of Ontario, Canada. Overall, the most consistent, influential factors across all substances, in terms of the number of significant effects, appear to be place of residence, academic grades, programme of study, gender, age and year of study. (From authors' abstract)
Quitter le lycée pour entrer à l'université et dans des établissements d'enseignement supérieur représente une des transitions des plus importantes pour de nombreux jeunes gens. Pour beaucoup d'étudiants c'est l'opportunité de quitter le foyer familial pour la première fois et d'entrer dans un environnement qui a la réputation de fournir nombreuses occasions de sorties. L'absence des restrictions parentales, et l'opportunité de consommer de l'alcool et des autres drogues dans un milieu favorisant ces activités peut s'avérer être très tentant pour des étudiants. L'étude examine dans un échantillon d'universités de la province de l'Ontario au Canada, la relation entre le sexe, l'âge, l'année d'étude, le niveau universitaire, le lieu de résidence, le programme d'étude et l'usage d'alcool et des autres drogues. Dans l'ensemble, les facteurs qui influencent le plus la prise de toutes drogues sont, en termes d'effets significatifs, le lieu de résidence, le niveau universitaire, le programme d'étude, le sexe, l'âge et l'année d'étude.
ENGLISH:
One of the more critical transitions that occurs for many young people is that of leaving high school and entering university and college environments. For most students this means an opportunity to leave home for the first time and enter an environment that is reputed to provide numerous opportunities to party. The absence of parental restraints, and the opportunity to use alcohol and other drugs in a milieu that is conducive, if not supportive, of these activities, may prove highly tempting for some students. The present study investigated the relationship of gender, age, year of study, academic grades, place of residence and programme of study to student alcohol and other drug use in a sample of universities within the province of Ontario, Canada. Overall, the most consistent, influential factors across all substances, in terms of the number of significant effects, appear to be place of residence, academic grades, programme of study, gender, age and year of study. (From authors' abstract)
Affiliation :
Canada. Canada.