Périodique
Twenty-five strategies for improving the design, implementation and analysis of health services research related to alcohol and other drug abuse treatment
(Vingt-cinq stratégies pour améliorer l'étude, l'application et l'analyse des travaux de recherche sur les services de santé spécialisés dans le traitement de l'abus d'alcool et d'autres drogues)
Auteur(s) :
M. L. DENNIS ;
H. I. PERL ;
HUEBNER R. B. ;
A. T. McLELLAN
Article en page(s) :
S281-S308
Refs biblio. :
119
Domaine :
Drogues illicites / Illicit drugs
Langue(s) :
Anglais
Note générale :
Addiction, 2000, 95, (Suppl. 3), S281-S308
Note de contenu :
fig. ; tabl.
Résumé :
FRANÇAIS :
Ce document identifie certains des défis méthodologiques liés à l'étude et à l'évaluation des services de santé. Vingt-cinq stratégies sont recommandées : (1) identifier à l'avance les enjeux et les problèmes; (2) développer des modèles conceptuels de l'intervention et du contexte, (3) identifier la population à qui les conclusions vont être généralisées; (4) adapter le type d'étude au type de problème; (5) réaliser des essais randomisés seulement lorsqu'ils sont appropriés et nécessaires; (6) équilibrer les questions concernant la méthodologie et le traitement; (7) donner la priorité au plan de l'analyse et améliorer la sensibilité de l'étude; (8) combiner les méthodes qualitatives et quantitatives; (9) identifier les quatre principaux types de mesures nécessaires; (10) identifier et utiliser des mesures standardisées; (11) équilibrer soigneusement la sélection et la modification des mesures; (12) développer et évaluer les nouvelles mesures et les mesures modifiées si nécessaire; (13) identifier et repérer les principaux sous-groupes cliniques; (14) mesurer et analyser le véritable modèle des services reçus; (15) inclure des vérifications de l'application dans l'étude; (16) incorporer des mesures de base dans l'intervention; (17) contrôler l'application et le dosage comme gage de qualité; (18) développer des procédures facilitant le repérage et le suivi des participants de l'étude; (19) utiliser des représentations plus appropriées de l'expérience réelle); (20) utiliser des termes de déviation standards appropriés et sensibles; (21) déterminer la partie de la variance due à l'étude ou à des sources connues avant d'évaluer les effets de taille de l'essai; (22) utiliser des mesures de proportion, d'intervalle et de dimension pour augmenter la sensibilité au changement; (23) utiliser des modèles d'équation structurels; (24) intégrer l'analyse quantitative et qualitative dans le expérimentales pour répondre aux questions relatives à la politique. (Résumé d'éditeur)
ENGLISH :
While some aspects of addiction can be studied in laboratory or controlled settings, the study of long-term recovery management and the health services that support it requires going out into the community and dealing with populations and systems that are much more diverse and less under our control. This in turn raises many methodological challenges for the health service researchers studying alcohol and other drug abuse treatment. This paper identifies some of these challenges related to the design, measurement, implementation and effectiveness of health services research. It then recommends 25 strategies (and key primers) for addressing them: (1) identifying in advance all stakeholders and issues; (2) developing conceptual models of intervention and context; (3) identifying the population to whom the conclusions will be generalized; (4) matching the research design to the question; (5) conducting randomized experiments only when appropriate and necessary; (6) balancing methodological and treatment concerns; (7) prioritizing analysis plans and increasing design sensitivity, (8) combining qualitative and quantitative methods; (9) identifying the four basic types of measures needed; (10) identifying and using standardized measures; (11) carefully balancing measurement selection and modification; (12) developing and evaluating modified and new measures when necessary; (13) identifying and tracking major clinical subgroups; (14) measuring and analyzing the actual Pattern of services received; (15) incorporating implementation checks into the design; (16) incorporating baseline measures into the intervention; (17) monitoring implementation and dosage as a form of quality assurance; (18) developing procedures early to facilitate tracking and follow-up of study participants; (19) using more appropriate representations of the actual experiment; (20) using appropriate and sensitive standard deviation terms; (21) partialing out variance due to design or known sources prior to estimating experimental effect sizes; (22) using dimensional, interval and ratio measures to increase sensitivity to change; (23) using path or structural equation models; (24) integrating qualitative and quantitative analysis into reporting; and (25) using quasi-experiments, economic or organizational studies to answer other likely policy questions. Most of these strategies have been tried and tested in this and other areas, but are not widely used. Improving the state of the art of health services research and bridging the gap between research and practice do not depend upon using most advanced methods but rather upon using the most appropriate methods. (Author' s abstract)
Ce document identifie certains des défis méthodologiques liés à l'étude et à l'évaluation des services de santé. Vingt-cinq stratégies sont recommandées : (1) identifier à l'avance les enjeux et les problèmes; (2) développer des modèles conceptuels de l'intervention et du contexte, (3) identifier la population à qui les conclusions vont être généralisées; (4) adapter le type d'étude au type de problème; (5) réaliser des essais randomisés seulement lorsqu'ils sont appropriés et nécessaires; (6) équilibrer les questions concernant la méthodologie et le traitement; (7) donner la priorité au plan de l'analyse et améliorer la sensibilité de l'étude; (8) combiner les méthodes qualitatives et quantitatives; (9) identifier les quatre principaux types de mesures nécessaires; (10) identifier et utiliser des mesures standardisées; (11) équilibrer soigneusement la sélection et la modification des mesures; (12) développer et évaluer les nouvelles mesures et les mesures modifiées si nécessaire; (13) identifier et repérer les principaux sous-groupes cliniques; (14) mesurer et analyser le véritable modèle des services reçus; (15) inclure des vérifications de l'application dans l'étude; (16) incorporer des mesures de base dans l'intervention; (17) contrôler l'application et le dosage comme gage de qualité; (18) développer des procédures facilitant le repérage et le suivi des participants de l'étude; (19) utiliser des représentations plus appropriées de l'expérience réelle); (20) utiliser des termes de déviation standards appropriés et sensibles; (21) déterminer la partie de la variance due à l'étude ou à des sources connues avant d'évaluer les effets de taille de l'essai; (22) utiliser des mesures de proportion, d'intervalle et de dimension pour augmenter la sensibilité au changement; (23) utiliser des modèles d'équation structurels; (24) intégrer l'analyse quantitative et qualitative dans le expérimentales pour répondre aux questions relatives à la politique. (Résumé d'éditeur)
ENGLISH :
While some aspects of addiction can be studied in laboratory or controlled settings, the study of long-term recovery management and the health services that support it requires going out into the community and dealing with populations and systems that are much more diverse and less under our control. This in turn raises many methodological challenges for the health service researchers studying alcohol and other drug abuse treatment. This paper identifies some of these challenges related to the design, measurement, implementation and effectiveness of health services research. It then recommends 25 strategies (and key primers) for addressing them: (1) identifying in advance all stakeholders and issues; (2) developing conceptual models of intervention and context; (3) identifying the population to whom the conclusions will be generalized; (4) matching the research design to the question; (5) conducting randomized experiments only when appropriate and necessary; (6) balancing methodological and treatment concerns; (7) prioritizing analysis plans and increasing design sensitivity, (8) combining qualitative and quantitative methods; (9) identifying the four basic types of measures needed; (10) identifying and using standardized measures; (11) carefully balancing measurement selection and modification; (12) developing and evaluating modified and new measures when necessary; (13) identifying and tracking major clinical subgroups; (14) measuring and analyzing the actual Pattern of services received; (15) incorporating implementation checks into the design; (16) incorporating baseline measures into the intervention; (17) monitoring implementation and dosage as a form of quality assurance; (18) developing procedures early to facilitate tracking and follow-up of study participants; (19) using more appropriate representations of the actual experiment; (20) using appropriate and sensitive standard deviation terms; (21) partialing out variance due to design or known sources prior to estimating experimental effect sizes; (22) using dimensional, interval and ratio measures to increase sensitivity to change; (23) using path or structural equation models; (24) integrating qualitative and quantitative analysis into reporting; and (25) using quasi-experiments, economic or organizational studies to answer other likely policy questions. Most of these strategies have been tried and tested in this and other areas, but are not widely used. Improving the state of the art of health services research and bridging the gap between research and practice do not depend upon using most advanced methods but rather upon using the most appropriate methods. (Author' s abstract)
Affiliation :
Chestnut Hlth Systems, 720 West Chestnut, Bloomington, IL 61701, e-mail: MDennis@Chestnut.Org
Etats-Unis. United States.
Etats-Unis. United States.
Exemplaires
Disponibilité |
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aucun exemplaire |