Titre : | Cannabis and educational achievement |
Titre traduit : | (Cannabis et réussite scolaire.) |
Auteurs : | D. M. FERGUSSON ; L. J. HORWOOD ; A. L. BEAUTRAIS |
Type de document : | Périodique |
Année de publication : | 2003 |
Format : | 1681-1692 / tabl. |
Note générale : |
Addiction, 2003, 98, (12), 1681-1692 |
Langues: | Anglais |
Discipline : | EPI (Epidémiologie / Epidemiology) |
Mots-clés : |
Thésaurus mots-clés CANNABIS ; NIVEAU D'ETUDES ; ECHEC SCOLAIRE ; ADOLESCENT ; FACTEUR DE RISQUE ; ETUDE LONGITUDINALE ; EPIDEMIOLOGIE DESCRIPTIVEThésaurus géographique NOUVELLE ZELANDE |
Résumé : |
FRANÇAIS : Etude longitudinale sur 25 ans auprès de 1265 enfants Néo-Zélandais qui évaluent la fréquence de consommation du cannabis entre 15 et 25 ans ainsi que les caractéristiques sociale, familiale et individuelle avant l'âge de 16 ans. Une augmentation de l'usage de cannabis est associée à un risque croissant d'abandon des études sans qualification, d'échec à l'entrée à l'université et d'échec à l'obtention d'un diplôme universitaire. La relation inverse - échec scolaire entraînant un usage de cannabis - n'est pas vérifiée. Les conséquences d'un usage de cannabis sur le parcours éducatif reflètent plus les effets du contexte social dans lequel se fait l'usage de cannabis, que les effets directs du cannabis sur les aptitudes cognitives ou les motivations. ENGLISH : Aims:To examine the relationship between cannabis use in adolescence/young adulthood and levels of educational attainment. Design: Data were gathered over the course of a 25-year longitudinal study of a birth cohort of 1265 New Zealand children. Measurements:Measures analysed included (a) frequency of cannabis use in adolescence and young adulthood (15-25 years); (b) levels of educational achievement to age 25 years; and (c) social, family and individual characteristics assessed prior to age 16. Findings: Increasing cannabis use was associated with increasing risks of leaving school without qualifications, failure to enter university and failure to obtain a university degree. The association between cannabis use and leaving school without qualifications persisted after control for confounding factors. When due allowance was made for pre-existing levels of cannabis use there was no evidence to suggest the presence of reverse causal pathways in which lower educational achievement led to increased cannabis use. Conclusions: Findings support the view that cannabis use may act to decrease educational achievement in young people. It is likely that this reflects the effects of the social context within which cannabis is used rather than any direct effect of cannabis on cognitive ability or motivation. (Author' s abstract) |
Note de contenu : | tabl. |
Domaine : | Drogues illicites / Illicit drugs |
Refs biblio. : | 42 |
Affiliation : |
Christchurch School of Medicine and Health Sciences, PO Box 4345, Chrischurch. Email : david.fergussonchmeds.ac.nz Nouvelle Zélande. New Zealand. |
Numéro Toxibase : | 207135 |
Centre Emetteur : | 02 Coordonnateur |
Exemplaires
Disponibilité |
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aucun exemplaire |
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