Bulletin de Périodique
Tendances , n°135 - Décembre 2019 - L'exposition au marketing en faveur de l'alcool chez les jeunes, à 17 ans
Exposure to alcohol marketing among 17-year-olds
Auteur(s) :
MUTATAYI, C. ;
SPILKA, S.
Paru le :
04/12/2019
Année :
2019
Page(s) :
4 p.
Langue(s) :
Français
; Anglais
Refs biblio. :
15
Domaine :
Alcool / Alcohol
Discipline :
EPI (Epidémiologie / Epidemiology)
Thésaurus géographique
FRANCE
Organismes
OFDT
Thésaurus mots-clés
ESCAPAD
;
ALCOOL
;
MARKETING
;
ADOLESCENT
;
BOISSON ALCOOLISEE
;
PUBLICITE
;
INFLUENCE
Résumé :
FRANÇAIS :
Afin de mesurer l'exposition au marketing en faveur de l'alcool tel qu'il est perçu par les adolescents, l'OFDT a développé un jeu de questions (French Alcohol Marketing Exposure Scale, FAMES) qui puisse être utilisé dans les enquêtes quantitatives en population générale adolescente. Inauguré lors de l'enquête ESPAD de 2015, ce module a été revu puis proposé à un échantillon représentatif de jeunes de 17 ans, dans le cadre de l'enquête ESCAPAD, en 2017.
Ce numéro de Tendances rend compte des réponses des 10 591 filles et garçons de 17 ans qui se souvenaient d'une publicité pour une boisson alcoolisée.
ENGLISH:
In France, despite legal restrictions on authorised media and content, alcohol advertising is subject to significant private investment.
In order to measure exposure to alcohol marketing as perceived by adolescents, the OFDT has developed a set of questions (the French Alcohol Marketing Exposure Scale, FAMES) that can be used in general population surveys among adolescents. Introduced during the 2015 ESPAD survey, this module was revised and then offered to a representative sample of 17-year-olds in the ESCAPAD survey in 2017.
This issue of Tendances reports on the responses of 10 591 girls and boys aged 17 who recalled an advertisement for an alcoholic beverage. It first explores the level of remembrance of the last alcohol advertisement seen or heard by young people, as well as certain factors likely to influence their consumption (attractiveness or incentive, proximity of the product). The issue then looks at the different environments where young people report being exposed to marketing. The comparisons presented illustrate significant statistical differences.
Afin de mesurer l'exposition au marketing en faveur de l'alcool tel qu'il est perçu par les adolescents, l'OFDT a développé un jeu de questions (French Alcohol Marketing Exposure Scale, FAMES) qui puisse être utilisé dans les enquêtes quantitatives en population générale adolescente. Inauguré lors de l'enquête ESPAD de 2015, ce module a été revu puis proposé à un échantillon représentatif de jeunes de 17 ans, dans le cadre de l'enquête ESCAPAD, en 2017.
Ce numéro de Tendances rend compte des réponses des 10 591 filles et garçons de 17 ans qui se souvenaient d'une publicité pour une boisson alcoolisée.
ENGLISH:
In France, despite legal restrictions on authorised media and content, alcohol advertising is subject to significant private investment.
In order to measure exposure to alcohol marketing as perceived by adolescents, the OFDT has developed a set of questions (the French Alcohol Marketing Exposure Scale, FAMES) that can be used in general population surveys among adolescents. Introduced during the 2015 ESPAD survey, this module was revised and then offered to a representative sample of 17-year-olds in the ESCAPAD survey in 2017.
This issue of Tendances reports on the responses of 10 591 girls and boys aged 17 who recalled an advertisement for an alcoholic beverage. It first explores the level of remembrance of the last alcohol advertisement seen or heard by young people, as well as certain factors likely to influence their consumption (attractiveness or incentive, proximity of the product). The issue then looks at the different environments where young people report being exposed to marketing. The comparisons presented illustrate significant statistical differences.
Affiliation :
OFDT, France
Autre(s) lien(s) :
English version
Cote :
OFDT