Titre : | Longitudinal influence of alcohol and marijuana use on academic performance in college students (2017) |
Auteurs : | S. A. MEDA ; R. V. GUEORGUIEVA ; B. PITTMAN ; R. R. ROSEN ; F. ASLANZADEH ; H. TENNEN ; S. LEEN ; K. HAWKINS ; S. RASKIN ; R. M. WOOD ; C. S. AUSTAD ; A. DAGER ; C. FALLAHI ; G. D. PEARLSON |
Type de document : | Article : Périodique |
Dans : | PLOS ONE (Vol.12, n°3, March 2017) |
Article en page(s) : | e0172213, 16 p. |
Langues: | Anglais |
Discipline : | EPI (Epidémiologie / Epidemiology) |
Mots-clés : |
Thésaurus géographique ETATS-UNISThésaurus mots-clés ETUDE LONGITUDINALE ; ALCOOL ; CANNABIS ; PERFORMANCE ; MILIEU SCOLAIRE ; MODELE ; ADOLESCENT |
Résumé : |
ENGLISH:
Background: Alcohol and marijuana are the two most abused substances in US colleges. However, research on the combined influence (cross sectional or longitudinal) of these substances on academic performance is currently scant. Methods: Data were derived from the longitudinal 2-year Brain and Alcohol Research in College Students (BARCS) study including 1142 freshman students who completed monthly marijuana use and alcohol consumption surveys. Subjects were classified into data-driven groups based on their alcohol and marijuana consumption. A linear mixed-model (LMM) was employed using this grouping factor to predict grade point average (GPA), adjusted for a variety of socio-demographic and clinical factors. Results: Three data-driven clusters emerged: 1) No/low users of both, 2) medium-high alcohol/no-low marijuana, and 3) medium-high users of both substances. Individual cluster derivations between consecutive semesters remained stable. No significant interaction between clusters and semester (time) was noted. Post-hoc analysis suggest that at the outset, compared to sober peers, students using moderate to high levels of alcohol and low marijuana demonstrate lower GPAs, but this difference becomes non-significant over time. In contrast, students consuming both substances at moderate-to-high levels score significantly lower at both the outset and across the 2-year investigation period. Our follow-up analysis also indicate that when students curtailed their substance use over time they had significantly higher academic GPA compared to those who remained stable in their substance use patterns over the two year period. Conclusions: Overall, our study validates and extends the current literature by providing important implications of concurrent alcohol and marijuana use on academic achievement in college. FRANÇAIS : L'abus de substances a longtemps été lié à des résultats scolaires moins bons, à des niveaux d'obtention d'un diplôme moins élevés et à des difficultés à trouver et à conserver de bons emplois. La présente étude examine de plus près les moyennes ponctuelles (APM) pour les étudiants américains qui commencent le lycée avec un potentiel scolaire similaire mais utilisent des quantités différentes de marijuana et d'alcool. Les étudiants qui boivent beaucoup, mais ne fument pas beaucoup de marijuana ont tendance à obtenir au cours du premier semestre des notes inférieures à celles des abstinents aux deux produits, mais ensuite ils atteignent des niveaux équivalents. Cette évolution ne se retrouve pas chez les consommateurs importants de marijuana et d'alcool qui continuent à présenter un niveau inférieur. L'alcool et la marijuana peuvent altérer la mémoire, l'attention, la fonction exécutive et la capacité d'identifier les différences visuelles et spatiales entre les objets. Cela peut rendre les étudiants moins efficaces en termes de concentration et de mémorisation de l'information en classe. Note positive : les résultats du follow-up montrent que les étudiants qui arrivent à limiter leur consommation de drogues améliorent leurs chances de réussite par rapport à ceux qui restent au niveau initial de consommation. [Actualités des addictions, 27/03/2017] |
Domaine : | Alcool / Alcohol ; Drogues illicites / Illicit drugs |
Refs biblio. : | 53 |
Affiliation : | Olin Neuropsychiatry Research Center, Hartford HealthCare Corporation, Hartford, Connecticut, USA |
Lien : | http://dx.doi.org/10.1371%2Fjournal.pone.0172213 |
Accueil